Tanácsadás: 06 1 451 0294
Magyar
Magyar English Deutsch Polski Slovensky

A tukmálás kultúrája: kedvességből hizlal el a család

„Nem ízlik? Pedig a kedvencedet főztem!” – ha ez után a mondat után te is bűntudatosan elfogadod a repetát, akkor pár dologról beszélnünk kell.

Ki ne állt volna már fel úgy a vasárnapi ebéd után az asztaltól, hogy szinte azt érezte: meg fog halni annyit evett. Az evésnek-etetésnek nagy hagyománya van a magyar kultúrában: anyáink nagyanyáink, és visszamenőleg megannyi generáció örömmel táplálta a családot, ha volt mit az asztalra tenni. Ez a mai napig sem változott: valószínűleg ti sem tudtok úgy hazamenni a családhoz, hogy ne három fogás és egy „kis csipegetnivaló” várjon. Ételt visszautasítani pedig nem illik. A magyar hagyomány valahogy nem ismeri a „köszönöm, nem kérek” kifejezést. Mindenből szedni kell, és a kis adag nem megfelelő. Ha nem repetázol, biztos nem ízlik, és ezt a család (általában) nőtagjai a szemünkre is vetik hol szomorúan, hol kicsit támadólag.

Ilyen háttérrel nem is annyira meglepő, hogy a WHO kutatása szerint a világ 4. legelhízottabb országa vagyunk (USA, Mexikó és Új-Zéland után). Európában miénk az elsőség a dicstelen rangsorban, pedig a kontinens népességének több, mint 50%-a túlsúlyos, és több mint 20%-a elhízott. Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet 2018-as felmérése szerint Magyarországon három felnőttből kettő küzd súlyproblémákkal, és 30% tekinthető elhízottnak.

Az ördögi kört viszont valahogy muszáj lenne megtörni, a saját jól felfogott érdekünkben is. A mértékletesség és a kiegyensúlyozott táplálkozás elengedhetetlen a hosszútávú jólléthez. És mivel az étellel kínálgató rokon nem fog megváltozni, nekünk kell a sarkunkra állni. Legközelebb, ha letámad a nagyi egy hatalmas bejglivel, sülthússal, vagy bármi mással, legyél kedves, de határozott. Ne felejtsd el, hogy szeretetből kínál, de állj ellen az érzelmi nyomásnak. Ha tudod, hogy mindig négy fogás van plusz desszert, akkor egészen nyugodtan kérj csak kóstoló adagokat, vagy szedj magadnak egy jelképes mennyiséget. Persze mondd el a szakácsnak, hogy megint istenien néz ki, amit alkotott, és az íze is mennyei, de tedd hozzá, szeretnél helyet hagyni a gyomrodban a többi fogásnak is, amik bizonyára ugyanilyen ínycsiklandóak. Lehet, hogy elsőre ebből lesz némi értetlenkedés, és „biztos nem ízlik”, de a túlsúly egészségügyi kockázatait ismerve jobb, ha kedvesen ragaszkodunk az álláspontunkhoz. Ugyanígy azt is mondd meg, ha nem vagy éhes, és inkább elvitelre kérsz egy kicsit a menüből.

Szintén régi rossz hagyomány, hogy az utolsó morzsát is el kell pusztítani a tányérról, pedig jó lenne végre leszámolni ezzel a tévhittel. Sajnos ezt sok családban belenevelik az emberbe, hogy addig nem kap másodikat, amíg meg nem ette a levest, és ez a felnőtt korunkra is visszük tovább. Próbáld meg tudatosítani, hogy nem kell mindent megenni a tányérról, ér ételt meghagyni. A fazékban is, a tányéron is. A maradékot persze nem kell kidobni, tökéletes ebéd lesz belőle hétfőn és kedden a  munkahelyen.

Ha mégis megesett a baj, és többet ettél a kelleténél, akkor próbálj meg a következő pár étkezéssel „szépíteni”. Bár sokszor mondunk olyat, hogy én ezen a hétvégén már nem eszem semmit, ez a drasztikus megvonás nem jó ötlet. Helyette egy kiadós családi lakmározás után a következő egy-két étkezésed legyen könnyű, zsírszegény és szénhidrátszegény, hogy a szervezted ne terheld tovább. Ilyenkor jó megoldás, ha vacsorára iszol egy Turbó Diéta turmixot, ami megfelel ezeknek a kritériumoknak, ráadásul komplex összetételével biztosít minden tápanyagot, amire a szervezetednek szüksége van. Legközelebb pedig próbálj meg kicsit mértékletesebb lenni. ;)