Tanácsadás: 06 1 451 0294
Magyar
Magyar English Deutsch Polski Slovensky

Az evés boldogít?

Egy igazán jóízű, cupákos lakmározás során, a kedvenc csokink majszolása közben vagy amikor a krémes habját nyaljuk le a szánk széléről, nem kérdés: az evés boldogít! De...

De vajon minden étel boldogít? A hétköznapi ételválasztásunk a boldogságot vagy az egészségünket szolgálja? Lehet a kettőt együtt?

Aki súlyproblémával küzd, annál szinte biztos, hogy az evés és a boldogság fura, szürreális kapocs a lelkében, pszichéjében.

Hogy ki honnan hozza ezt a kapcsot, és milyen mélyre kell ásni a kibogozásához, abba most ne menjünk bele, ha komoly a gond, bízzuk szakemberre. Most sokkal inkább arra fókuszáljunk, hogy

minden étel boldogít-e? Vagy a sütik jobban és a zöldségek kevésbé?

A süti átmenetileg valóban nagyobb örömet okoz, hiszen a magas cukortartalmú élelmiszerek, a gyors felszívódású szénhidrátok fogyasztása egyfajta boldogságot, akár pillanatnyi mennyei eufóriát váltanak ki az agyban, ám a hosszú távú hatásuk úgy tűnik éppen ellentétes ezzel.

A Public Health Nutrition című folyóiratban megjelent cikk a témában folytatott kutatások eredményét foglalja össze, így beszámol a University of Las Palmas 9000 fő bevonásával végzett 2012-es tanulmányáról is. Kezdésnek olyan résztvevőket válogattak be, akiknél korábban nem diagnosztizáltak depressziót, mégis már a tanulmány első fél évében nyilvánvalóvá vált, hogy

a rendszeresen gyorsételeket, olajban sült ételeket, cukrász és péksüteményeket fogyasztók közt 51 %-al nagyobb volt a depresszió kialakulásának valószínűsége azokhoz képest, akik nem fogyasztottak ilyen jellegű ételeket.1

A kutatók gyanítják, hogy az élelmiszer indukált depresszió kialakulásában talán a transzzsírok és a telített zsírok lehetnek a főbűnösök. Más kutatások már korábban rámutattak, hogy a transzzsírok növelik a szívbetegségek rizikóját, és a szervezetben, így az agyszövetben is különböző gyulladásokat váltanak ki. Az agyszövetben fellépő gyulladásos folyamatok gátolják a neurotranszmitterek működését, és talán ez befolyásolja a kedélyállapotunkat.1

A The British Journal of Psychiatry egy öt éves periódust felölelő tanulmányról számol be, melyben a 3500 férfi és nő résztvevő bátran habzsolta cukros desszerteket, olajban sült ételeket, tejcsokoládét, és étrendjükről nem hiányoztak a finomított gabonák és magas zsírtartalmú tejtermékek sem.1

A résztvevők 58%-a hajlamosabb volt a depresszióra, mint azok, akik többnyire halat, gyümölcsöt és zöldséget fogyasztottak.1

Az American Journal of Psychiatry 2010-es januári kiadásában közölt tanulmányban a kutatók közvetlen korrelációt tapasztaltak a feldolgozott ételek2 valamint a szorongás és a depresszió incidenciája közt.1

Mindebből nem azt akarjuk kihozni, hogy a zsír rossz és egyedül felelős mindenért, bár valóban érdemes odafigyelni, hogy milyen zsírokat és mennyit fogyasztunk.

A konklúziónk sokkal inkább az, hogy a finomított alapanyagok, feldolgozott élelmiszerek és gyorsételek nem csak hizlalnak, de a lelkiállapotunkra is negatív hatással vannak.

Bár a zöldségek, húsok, halak, teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása ritkán okoz evés közben eufóriát, mégis hosszú távon ezek tesznek bennünket boldoggá, vagy legalábbis segítenek elkerülni a depressziót. 

Az természetesen minden ételnél nagyon fontos, hogy ízletesen készítsük el, és szívesen fogyasszuk.

Kezdő szinten már azzal sokat tehetünk a fizikai és mentális egészségünkért, ha a gyors étel helyett a kifőzdét választjuk, kerüljük a cukrozott italokat, amikor tehetjük otthon készítjük az ételeinket, és több zöldséget fogyasztunk.

Sőt, fontos, hogy találjunk olyan tevékenységet, amely boldogít. A blogolás például határozottan örömet okoz :)

 

Gyors étel helyett jó alternatíva a Turbó Diéta turmix!

- 40% fehérjét,
- optimális mennyiségben szénhidrátot és zsírsavakat,
- 22 féle vitamint és ásványi anyagot tartalmaz.

Ha nincs időd enni,

csak rázz egy shaket és rohanj a dolgodra!



1forrás: trademagazin.hu
2A tanulmány során a közönséges gyorsételek és feldolgozott élelmiszerek, pl. finomliszt, snack ételek, mesterséges étesítők, cukorral dúsított gyümölcslevek és desszertek hatásait vizsgálták.