Tanácsadás: 06 1 451 0294
Magyar
Magyar English Deutsch Polski Slovensky

Bűnöztél a diétában? Utáltad magad érte?

Ezzel minden diétázónak legalább egyszer szembe kellett már néznie, egy becsúszott kocka csoki, egy elmaradt edzés vagy egy pohár bor miatt. Te is ezerrel ostorozod magad ilyenkor? 

Kezdjük ott, hogy soha senki nem mondta, hogy a diéta, a mozgás, s az egész életmódváltás könnyű menet lesz. Persze ez nem felmentés, de ...!

Az élet nem egy kiszámítható dolog, vannak stresszes napok, váratlan események, munka utáni gőzkiengedés, születésnapok, események, amelyeken nem tudunk ellenállni az ízek, illatok látványának és a társaságnak, az alkalom csábításának. Előfordulhat, hogy képtelenek vagyunk rászánni magunkat arra, hogy elinduljunk sportolni - mert fáradtak vagyunk, mert sötét van, vagy mert esik az eső...

Emberi dolog, hogy néha nehéz kitartani. Ilyenkor nagyon fontos tisztázni magunkban, hogy a kitartás a célunk elérését jelenti, s ha kilengünk annak egy-egy kisebb állomásán, az még nem jelenti azt, hogy hagyni kellene az egészet, mert nekem ez se megy! Ez mindenkivel előfordul, hidd el! Emiatt nincs veled az égvilágon semmi baj! A megoldás az, ha ebben is tudatos vagy és felkészülsz az ilyen helyzetekre. Például 

fontos tisztázni, hogy az elefántot is csak falatonként lehet megenni!

Ne csak távlati célokat tűzzünk ki magunk elé (például, hogy leadok 20 kg-t, s majd onnantól kezdve boldog leszek), hanem a szeleteld fel kisebb részcélokra, aminek elérését elégedetten nyugtázhatod, vagy ünnepelheted (akár apróbb jutalmakkal is)!

Ami pedig a (bűnözéseket) kilengéseket  illeti – miközben legyünk azzal tisztában, hogy hosszútávon ezek időről-időre elkerülhetetlenek, próbáljuk kordában tartani azokat (is). Készüljünk fel az ellenállhatatlan vágyra, s igyekezzünk előre tervezni.



Tervezzük el, hogy amikor tényleg „muszáj kilengenünk”, hogyan, mivel és milyen mértékben tesszük majd meg. Segíthet például az időnként óhatatlanul ránk törő „édesség-éhség” menedzselhető megszegésébe egy tábla diétás csoki beszerzése – no persze nem azért, hogy azt együltő helyünkben befaljuk, hanem, hogy ha nagyon ránk tör a vágy, akkor egy-egy kockát elszopogassunk (minél tovább szopogatjuk azt a kockát, annál esélyesebb, hogy eljut az agyunkig az üzenet, hogy a vágyunk ki lett elégítve, így elkerülhető a további sok-sok kocka elpusztítása). Ha valaki sós-szájú, ilyen esetekre kéznél (de azért ne szem előtt!) lehet egy pár szem ropi vagy sós kisperec, esetleg mandula vagy dió.

Akkor is készülhetünk, ha tudjuk, olyan eseményre vagyunk hivatalosak, amelyen nagyon nehéz kitartani a diéta mellett. Egy születésnapi buli vagy családi ünneplés, Karácsony, Húsvét, esetleg esküvő – ezeket előre tudjuk, s fel is tudunk rájuk készülni, pl. előre eltervezni, hogy ott mit fogunk enni, mondani, ha sütivel kínálgatnak és nem veszünk belőle, vagy ha veszünk is, mennyit és azt mivel fogjuk kompenzálni.

Lényeg, hogy találjuk meg azt a módszert, ami nekünk a legjobb, hogy lelkiismeretfurdalás nélkül ünnepelhessünk szeretteinkkel, és meg tudjuk adni a módját a fontos pillanatoknak.



Egy-egy kilengésnél ne legyünk túl szigorúak magunkkal, mert azzal hátráltatjuk önmagunkat! Fókuszáljunk a célra, nézzünk előre, ne törjünk meg!

Persze fontos, hogy kilengés max. egy-egy alkalom lehet és nem hétköznapi gyakorlat, mert ha akarnánk, természetesen minden napra találhatnánk magunknak alkalmat vagy kifogást :)


Ha a kilengés olyan nagy (amit már kihágásnak is mondhatunk), vagy rendszeres, amivel már veszélyeztetjük az életmódváltást, akkor se csüggedjünk és süppedjünk bele az önmarcangolásba. Inkább gondoljuk át, hogy a számunkra leginkább megfelelő programot választottuk-e ki, vagy kérjük ki a diéta tanácsadó véleményét, segítségét; a mozgással kapcsolatban egyeztessünk egy személyi edzővel, ha a lelki elköteleződéssel vannak gondjaink, forduljunk coach-hoz vagy pszichológushoz.