Tanácsadás: 06 1 451 0294
Magyar
Magyar English Deutsch Polski Slovensky

Júniusi szupergyümölcsök: ezt fogyaszd a nyár első hónapjában

Azt is eláruljuk, hogy a diétád szempontjából melyik mennyire hasznos.

Végre itt az igazi gyümölcsszezon, amikor belevethetjük magunkat a piacok forgatagába, és a legfrissebb hazai gyümölcsökkel tölthetjük meg a kosarat. Ezek szinte kivétel nélkül rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, és a legtöbbjük rostban is gazdag, így igazi kincsesbánya a szervezetnek. Azonban hiába nincs jobb a napon érett epernél vagy a mézédes cseresznyénél, ha épp diétázol, akkor jobb csínján bánni még az egyébként egészséges élelmiszerekkel is, hiszen némelyik valódi kalóriabomba. Segítségképp összegyűjtöttük nektek, hogy melyik mostanában érő gyümölcsöt miért is jó fogyasztani, és persze azt is, hogy mindez mennyi kalóriát tesz ki a diéta során engedélyezett keretünkből.

Eper

Bár az eperszezonnak lassan vége, amíg még teheted, próbálj jó áron szerezni belőle, mert ennél jobb választást nem találsz ilyenkor. Vitaminokban és ásványi anyagokban igen gazdag, nagyszerű vértisztító hatású, baktériumölő, csökkenti a koleszterinszintet, meggátolja a zsír lerakódását, csökkenti az érrendszeri megbetegedések kialakulásának esélyét és hasznos kötőszöveti gyulladás esetén is.  És ami a diéta szempontjából a legjobb hír: az eper kiváló fogyasztószer! Nagyon kevés kalóriát tartalmaz (10 deka eper csupán 32 kalória), viszont telítettség érzetet okoz, és a benne található anyagoknak hála fáradtnak sem fogjuk érezni magunkat.

Alma

Minden nap egy alma, az orvost távol tartja… ugye mennyit hallottuk ezt a mondást gyerekkorunkban? Az alma örök klasszikus, ami gyakorlatilag egész éven át kapható, mégsem maradhat le erről a listáról sem. Nagy különbségek vannak az egyes almafajták között mind ízben, mind vitamintartalomban, mind kalóriatartalomban: diétás választás például a zöldalma és a golden alma (30-31 kalória), az idareddel (54 kalória) és a gála almával (57 kalória) viszont már jobb vigyázni. Ráadásul egy közepes méretű alma súlya 150-200g, így észrevétlenül is egész sok kalóriát vihetünk be. Az almában található vitaminok erősítik az immunrendszert, gyulladáscsökkentő hatásúak, segítenek a vírusok és baktériumok leküzdésében, védik a májat és a tüdőt a méreganyagoktól, így kimondhatjuk: elődeink nem sokat tévedtek a fentebbi mondással.

Egres

Az egres, azaz piszke vagy köszméte valamiért nem elterjedt gyümölcs az áruházak polcain, sőt, még a piacokon sem, pedig igazán finom és különleges íze van. Arról nem is beszélve, hogy milyen hasznos: segíti az emésztést, jó hatással van a belső elválasztású mirigyekre, a szívre, májra és a vesére is, a természetgyógyászat pedig a lázzal, gyulladással járó betegségek ellen is alkalmazza. Diéta szempontjából szintén jó hír, hogy energiatartalma csekély, mindössze 44 kcal 10 dekagrammonként, ezért egy-egy marékkal bátran együnk belőle.

Meggy

A diétás gyümölcsök képzeletbeli ranglistájának dobogójáról éppen csak lecsúszott a meggy: ez a savanykás gyümölcs az 50 kalóriájával azért nem olyan rossz választás egy egészséges tízórai részeként. Annál is inkább, mert a meggy az egyik legkiválóbb antioxidánsunk, amely nem csupán baktériumellenes hatású, de vértisztító hatással is rendelkezik. Erősíti a szívizmot, jótékonyan hat a szívműködésre, az emésztésre, az idegek működésére, a májra és a vesékre, valamint savtartalma miatt az erekre is.

Ribizli

Savanykás íze miatt a ribizli nem annyira népszerű gyümölcs, mint az eper vagy málna, pedig legalább annyira hasznos. Segít leküzdeni a fáradtságérzetet, gyulladáscsökkentő és öregedésgátló hatása van, szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében, enyhíti a menopauza tüneteit, méregtelenít, segít a vér koleszterolszintjének fenntartásában és az ízületekben lerakódott kristályok eltávolításában is. A kalóriatartalma viszont elég széles skálán mozoghat, így jobb vele vigyázni: míg a savanykás, kisebb szemű változatok csak 33-35 kalóriát tartalmaznak 10 dkg-ra vetítve, addig a kicsit édesebbek akár 60 kalóriát is.

Málna

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, nálunk az egyik legnagyobb kedvenc az édes és ízletes málna, amiből sosem elég. Ebből az ínycsiklandó gyümölcsből igen könnyű tetemesebb mennyiséget is betermelni, ami sajnos a kalóriabevitelen is meg fog látszani, hiszen 10 deka 52 kalóriát tartalmaz. Egészségvédő hatása viszont közismert: a málna óvja a szervezetet a szabadgyökök károsító hatásától, rostjai és pektintartalma segítik az emésztést, kitűnő vértisztító, csillapítja a lázat, és segít a látás minőségének megőrzésében. Ráadásul remekül hidratál is, hiszen 100 gramm málnában 80-85 gramm víz van.

Cseresznye

A másik gyümölcs, amit szinte mindenki szeret és rengeteget meg lehet enni belőle, az a cseresznye, ám sajnos ez a többi júniusi gyümölcshöz képest igazi kalóriabomba. 10 deka 63 kalóriát tartalmaz, ami a duplája a listavezető epernek. Viszont nagyszerű vesetisztító és vértisztító hatása van, az ízületi megbetegedések megelőzésében is bizonyított, javítja az agy működését, enyhíti a reumatikus panaszokat, jó hatással van a bőrre, pattanásokra, reumatikus fájdalmakra, és a hormonelégtelenségre, gyulladásgátló, fájdalomcsillapító hatású. Egyszerre viszont ne együnk meg belőle nagyobb mennyiséget, mert az bizony keresztülhúzhatja a fogyókúrás terveinket.